Perang Badar
Perang Badar merupakan perang pertama yang dilalui oleh umat
Islam di Madinah. Ia merupakan isyarat betapa mulianya umat Islam yang
berpegang teguh pada tali agama Allah. Kemenangan besar kaum muslimin
tidak terletak pada jumlah tentara yang ikut serta tetapi terkandung dalam
kekuatan iman yang tertanam disanubari mereka. Dengan Keyakinan
mereka pada Allah yang sangat kukuh itu, Allah telah menurunkan bantuan ibarat
air yang mengalir menuju lembah yang curam. Tidak ada
sesiapa yang dapat menahan betapa besarnya pertolongan Allah terhadap umat yang
senantiasa menjalankan perintahnya dan menjauhi larangannya.
Sejarah
Serangan yang dilakukan oleh Abdullah Ibn Jahshin terhadap
angkatan perdagangan kaum Quraisy pada bulan Rejab yang diharamkan berperang
telah dianggap oleh mereka sebagai tamparan dan cabaran hebat kepada
mereka. Kaum Quraisy merasakan kematian Al-Hadhrami seharusnya
dibela dan memusnahkan semua pihak yang bersangkutan dengan pembunuhan
itu. Rasulullah sememangnya menyedari pihak Quraisy pasti akan
menuntut bela. Baginda telah membuat persediaan yang lebih awal.
Pada bulan Ramadhan tahun 2 Hijriah, Rasulullah
bersama 313 orang tentera telah keluar dari Madinah untuk menyekat angkatan
perdagangan kaum Quraisy yang pulang dari negeri Syria (Syam) dalam usaha
mereka hendak melemahkan persiapan tentera Quraisy Makkah untuk menyerang
Madinah.
Abu Sufyan yang mengetuai angkatan perdagangan tersebut telah
menyedari tindakan Rasulullah itu lalu beliau telah menghantar utusannya yang
bernama Dham Dham bin Amr Al-Ghifari meminta bantuan dari Makkah.
Di Makkah pula, 3 hari sebelum Dham Dham sampai, Atiqah Binte Abdul
Muthalib telah bermimpi sesuatu yang sungguh menakutkan. Atiqah
telah bermimpi melihat seorang musafir datang dengan mengendarai unta. Ia
berdiri diatas tanah lapang. Kemudian, lelaki tersebut berteriak dengan suara
yang amat kuat.
“Ketahuilah wahai keluarga Ghudar, berangkatlah kalian kepada
tempat-tempat kematian kalian dalam masa 3 hari.”
Atiqah melihat manusia berkumpul dekat musafir tersebut kemudian
ia masuk dalam masjid diikuti orang ramai dan berdiri ia diatas untanya didepan
Ka’bah dan dilaungkan lagi perkataan yang sama. Lelaki itu kemudian berdiri
dihadapan Abu Qais dan diulangi ucapannya buat kali ketiga. Musafir
itu kemudian mengambil batu besar dan melemparkannya. Batu itu jatuh
bergolek. Ketika batu itu tiba dibawah gunung, ia pecah berkeping-keping.
Tidak sebuah rumah pun yang ada di Makkah terlepas dari dimasuki pecahan batu
besar tersebut.
Mimpi Atiqah itu walaupun diminta supaya dirahsiakan, telah
tersebar luas di Kota Makkah hingga kepengetahuan Abu Jahal. Tetapi
Abu Jahal dengan sikap bongkak dan sombongnya tidak memperdulikan mimpi itu
malah diperlecehkan olehnya.
Al-Abbas bin Abdul Muthalib, orang pertama yang mengetahui
tentang mimpi Atiqah telah mendengar saudaranya di ejek oleh Abu
Jahal. Beliau ingin mempertahankan saudaranya lalu keluar untuk
mencari Abu jahal. Pada ketika beliau terjumpa Abu Jahal, Dham Dham,
yaitu utusan dari Abu Sufyan telah sampai ke Makkah dengan membawa berita Abu
Sufyan meminta bantuan. Ketika itu juga Makkah menjadi kecoh dengan
berita ini. Ramai pembesar-pembesar Quraisy merasa marah dengan
tindakan Muhammad. Mereka lalu mengumpulkan orang untuk keluar
membantu Abu Sufyan. Tidak ada seorang lelaki pun yang ingin
ketinggalan dalam peperangan ini. Ada diantara mereka yang tidak
dapat ikut tetapi mengutus orang suruhan mereka untuk ikut serta.
Sebelum berlaku peperangan di Badar, Nabi Muhammad S.A.W telah
mengutuskan Talhah Bin Ubaidullah dan Said bin Zaid untuk mengumpul maklumat
tentang kabilah Abu Sufyan. Mereka mengumpulkan maklumat ynag perlu
dan kembali ke Madinah untuk menyampaikan pada Rasul. Baginda
bergerak bersama-sama para pengikutnya. Baginda menuju ke Badar
tetapi terlebih dahulu Baginda mengutus Ali bin Abu Talib, Zubir bin Al-Awwam
dan Saad Bin Abi Waqqas bersama beberapa orang lain ke Badar mengumpulkan
maklumat terbaru tentang orang Quraisy serta musuh mereka. Maklumat yang
diperolehi daripada dua orang budak lelaki yang telah mendedahkan tentang
tempat persinggahan orang Quraisy. Apabila Rasulullah bertanya berapa
ekor binatang yang disembelih untuk makanan mereka setiap hari, kanak-kanak itu
menjawab 9 atau 10 eokr. Dengan kebijaksanaan Rasulullah, Beliau
dapat mengagak jumlah tentera musuh ada 900 hingga 1000 orang tentera.
Dengan maklumat yang diperolehi itu, Rasulullah pada waktu itu
merasa khawatir kalau-kalau nanti setelah kejadian tenteranya bertempur dengan
tentera Quraisy lalu dari tenteranya ada yang mengundur diri. Nabi
Muhammad S.A.W juga ingat bahwa asal mulanya berangkat dari madinah adalah
hendak mengejar seperangkatan unta yang memuatkan perdagangan kaum Quraisy yang
di ketuai oleh Abu Sufyan, sedangkan mereka telah lepas jalan ke
Makkah. Rasulullah bimbang jika ada diantara tenteranya yang tidak suka
bertempur dengan tentera Quraisy dan ada yang berperasaan.
Angkatan Unta yang dikejar telah terlepas jalan. Pasukan
tentera Quraisy begitu besar berlipat ganda. Alat perang Quraisy lebih
lengkap dan mereka serba kekurangan.
Dengan kebijaksanaan sebagai seorang Nabi dan pesuruh Allah,
maka Nabi Muhammad S.A.W mengadakan permusyawaratan bersama pahlawan-pahlawan
tenteranya meminta pendapat mereka. Pada mulanya, mereka berkata bahwa mereka
keluar hanya untuk perdagangan Quraisy dan bukan untuk
berperang. Ketika itu Rasulullah amat merasa susah hati dan berubah
wajahnya. Apabila Abu Bakar r.a melihat keadaan ini, lalu beliau berkata:
“Ya Rasulullah, lebih baik kita bertempur dengan musuh!”.
Diikuti pula dengan Umar r.a. Kemudian seorang
sahabat Miqdad Bin Al-Aswad lalu berdiri dan berkata :
“Ya Rasulullah, teruskanlah pada barang apa yang Allah telah
perintahkan pada Tuan! Maka kita serta Tuan. Demi Allah, kita tidak
akan berkata kepada Tuan seperti perkataan kaum Bani Israil kepada Nabi Musa
pada zaman dahulu. “Pergilah engkau bersama Tuhanmu, maka berperanglah engkau
berdua. Kita sesungguhnya akan duduk termenung
saja.”. Akan tetapi berkata kita pada Tuan sekarang “Pergilah Tuan
bersama Tuhan Tuan! Dan berperanglah Tuan bersama Tuhan Tuan. Kita
sesungguhnya berserta Tuan dan Tuhan Tuan. Kita ikut
berperang. Demi Allah, jikalau Tuan berjalan dengan kita sampai
kedesa Barkul Ghamad, nescaya kita berjuang bersama Tuan daripada yang lainnya. Kita
akan berperang dari sebelah kanan Tuan dan di antara hadapan Tuan dan belakang
Tuan.
Ketika itu Rasulullah juga ingin kepastian dari kaum
Anshar. Melihat keadaan itu, Sa’ad Bin Muaz lalu berdiri dan berkata
dengan kata-kata yang memberi keyakinan pada Rasulullah sama seperti kaum
Muhajirin. Di ikuti pula oleh suara-suara pahlawan yang lain.
Setelah mendengar kata-kata daripada sahabat dan tenteranya yang
sungguh meyakinkan, bercahayalah muka Nabi seraya tertampak
kegirangannya. Pada saat itu juga Allah menurunkan wahyunya yang tercatat
di Surah Al-Anfal ayat 5-7 yang ertinya :
“Sebagai Tuhanmu(Muhammad) mengeluarkan akan kamu dari rumhamu
yang benar. Dan bahawasanya sebahagian dari orang-orang yang beriman itu
sungguh benci. Mereka membantah kamu dalam urusan kebenaran (berperang)
sesudah terang-benderang, seolah-olah mereka digiring akan salah satu dari dua
(golongan Al’Ier dan golongan An Nafier), bahawasanya ia bagimu, dan kamu
mengharapkan yang tidak berkekuatan senjata adalah bagi kamu, dan Allah
berkehendak akan menyatakan kebenaran dengan semua sabdanya, dan memutuskan
kekalahan orang-orang yang tidak percaya”
(Al-Quran
Surat Al-Anfal Ayat 5-7)
Setelah itu, nabi S.A.W lalu bersabda pada seluruh tenteranya:
“Berjalanlah kamu dan bergiranglah kerana sesungguhnya Allah
telah memberi janji kepadaku salah satu daripada dua golongan (yaitu Al-Ier dan
An-Nafier). Demi Allah, sungguh aku seakan-akan sekarang ini melihat
tempat kebinasaan kaum Quraisy,”
Mendengar perintah Rasulullah S.A.W yang sedemikian itu, segenap
kaum muslimin memulakan perjalanan dengan tulus ikhlas dan berangkatlah mereka
menuju ketempat yang dituju oleh Nabi. Mereka selalu ta’at dan patuh kepada
perintah Nabi dengan melupakan segala sesuatu yang menjadi kepentingan diri
mereka sendiri.
Dipihak Quraisy pula ada beberapa kocar kacir yang terjadi
sehingga beberapa kaum yang berjalan berpatah balik ke Makkah.
Rasulullah tidak henti-henti memanjatkan do’a kepada Allah
memohon pertolongan. Untuk menebalkan iman tenteranya dan meneguhkan semangat
barisannya, Rasulullah menghadapkan mukanya kepada sekelian tenteranya sambil
memohon kepada Allah yang ertinya :
“Ya Allah! Hamba memohon kepada Engkau akan janji dan perjanjian
Engkau. Ya Allah! Jika Engkau berkehendak (mengalahkan pada hamba),
tidak akan Engkau disembah lagi.”
Diriwayatkan diwaktu itu, Nabi S.A.W berulang-ulang memohon
kepada Allah sehingga Abu Bakar r.a yang senantiasa berada disisinya telah
memegang selendang dan bahu Nabi sambil berkata bahwa Tuhan akan meluluskan
padanya apa yang telah Allah janjikan.
Selanjutnya, sebagai kebiasaan bangsa Arab, sebelum berperang
maka diantara pahlawan-pahlawannya lebih dulu harus bertanding dan beradu
kekuatan dengan pahlawan musuh. Dipihak kaum Quraisy, 3 pahlawan yang
keluar adalah 1. Utbah Bin Rabi’ah, 2. Syaibah Bin Rabi’ah dan 3. Walid Bin
Utbah. Dan dari tentera Islam ialah 1. ‘Auf bin Al-Harits, 2. Mu’adz
bin Harts dan 3. Abdullah bin Rawahah. Mereka bertiga adalah dari
kaum Anshar. Tetapi kerana kesombongan kaum Quraisy yang merasakan
bangsanya lebih baik, tidak mahu menerima kaum Anshar, malah meminta Rasulullah
mengeluarkan 3 orang pahlawan dari kaum Quraisy sendiri. Maka
Rasulullah mengeluarkan 1. Hamzah Bin Abdul Muthalib, 2. Ali Bin Abi Thalib dan
3. ‘Ubadah Bin Al-Harits. Mereka berenam beradu tenaga sehingga
akhirnya tentera Quraisy jatuh ketiga-tiganya dan tentera Islam hanya ‘Ubaidah
Bin Al-Harits yang syahid. Ini adalah petanda bahwa kaum Quraisy
akan tewas.
Setelah itu pertempuran terus berlaku. Tentera Islam
yang seramai 313 orang berlawan mati-matian untuk menewaskan tentera
Quraisy. Rasulullah senantiasa mengamati gerak-geri tentera
Islam. Dengan sebentar waktu, berpuluh-puluh tentera musyrikin
menghembuskan nafasnya, melayang jiwanya meninggalkan badannya bergelimpangan
diatas tanah bermandikan darah. Tentera Islam senantiasa menyebut
“Esa! Esa! Esa!”.
Rasulullah pula tidak henti-henti memanjatkan do’a pada Allah
memohon kemenangan tentera Islam. Ada seketika dengan tidak ada
sebab apapun, Rasulullah telah jatuh dengan mendadak sebagai orang
pengsan. Tubuhnya gementar dan kedinginan bagaikan orang
ketakutan. Tetapi tidak berapa minit, Beliau bangun dengan tegak
lalu bersabda kepada Abu Bakar r.a. yang senantiasa berada disisinya, yang
ertinya :
“Gembiralah oleh mu hai Abu Bakar. Telah datang
pertolongan dari Allah kepadamu. Ini Malaikat Jibril sampai memegang
kendari kuda yang ia tuntun atas kedua gigi sarinya berdebu.”
Rasulullah memberi semangat kepada tenteranya dengan sabdanya
yang membawa maksud dan jaminan bahwa tentera Islam yang turut serta diperang
Badar dijamin masuk syurga. Mendengar ini, tentera Islam semakin
berkobar-kobar semangatnya. Ramai pembesar-pembesar Quraisy yang
terkorban dan pada akhirnya, mereka bubar dan melarikan diri. 70
orang kaum Quraisy terbunuh dan 70 yang lain tertawan. Manakala
tentera Islam pula hanya 14 yang syahid (6 dari Muhajirin dan 8 dari Anshar). Tentera
Islam mendapat kemenangan dari sebab keteguhan dan ketabahan hati
mereka. Bangkai-bangkai tentera musyrikin dilempar dan dikuburkan
didalam sebuah perigi/sumur di Badar.
Kemenangan ini disambut dengan riang gembira oleh orang yang
tidak mengikut peperangan, yaitu kaum perempuan, kanak-kanak dan beberapa orang
lelaki yang diberi tugas mengawal Madinah dalam masa pemergian tentera Islam ke
Badar itu.
Di Madinah pula, Rasulullah memikirkan bagaimana cara yang patut
dilakukan keatas orang tawanan perang. Rasulullah juga berpesan pada
orang ramai supaya bersikap baik dan belas kasihan kepada orang tawanan.
Sehingga ada kaum muslimin yang memberikan satu-satunya roti yang ada kepada
orang tawanan. Sehingga orang tawanan merasa segan dengan kebaikan
yang ditunjukkan. Rasulullah kemudian berbincang dengan orang Islam tentang
nasib tawanan Badar. Ada yang menyatakan dibunuh saja kerana mereka
telah engkar dengan Allah dan mengusir kaum Muhajirin dari
Makkah. Ada pula yang lebih lembut hatinya dan disuruh lepaskan saja
dengan harapan mudah-mudahan mereka akan insaf dan tertarik dengan
Islam. Setelah lam berbincang, mereka akhirnya mengambil keputusan untuk
melepaskan mereka dengan mengenakan tebusan sekadar yang sepatutnya mengikut
keadaan masing-masing. Setinggi empat ribu dirham dan serendah satu ribu
dirham. Bagi yang miskin tetapi ada pengetahuan membaca dan menulis
dikehendaki supaya mengajar sepuluh orang kanak-kanak Islam. Mereka
semua dibebaskan apabila tebusan telha dibayar atau kanak-kanak itu telah
pandai.
Hikmah di Dalam Peperangan Badar
Peperangan Badar ini amat besar ertinya bagi agama
Islam. Andaikata tentera Islam kalah dalam peperangan ini maka
tamatlah riwayat orang-orang Islam malah agama Islam itu
sendiri. Kemenangan ini juga menguatkan lagi kedudukan Islam di Madinah
dan menambahkan keyakinan bahwa mereka adalah pihak yang
benar. Mereka telh mula disegani dan ditakuti oleh kabilah-kabilah
Arab lain dan digeruni oleh orang Yahudi dan Munafiqin
Madinah. Sebaliknya pengaruh orang Quraisy Makkah mula lemah dan
merosot. Orang yang ditawan oleh tenters Islam pula, apabila mereka
balike ke Makkah setelah dilepaskan telah menceritakan kepada sahabat-sahabat
dan keluarga tentang kebaikan orang Islam. Cerita ini dengan tidak
secar langsung telah member pertolongan yang besar kepada perkembangan agama
Islam di Makkah. Mereka yang selalunya menerima layanan buruk dari
orang Quraisy secara diam telha berhijrah ke Madinah dan memeluk agama
Islam. Dengan ini tentera Islam bertambah dar masa ke
masa. Perang Badar telah memperkuatkan lagi kepercayaan orang Islam
kepada nabi Muhammad S.A.W. dan ajaran Islam. Mereka sanggup
berkorban jiwa untuk kepentingan Baginda dan agama Islam
Kesimpulan
Pengajaran dari peperangan ini menunjukkan bahwa kaum Quraisy
tidak bersatu padu. Ini terbukti apabila ada beberapa puak yang
menarik diri sebelum perang terjadi. Dengan ini sebagai orang Islam
kita harus bersatu demi untuk mencapai kemenangan.
Kaum Quraisy terlalu yakin yang mereka akan berjaya memusnahkan
Islam yang memang sedikit dari jumlah tetapi tidak dari
semangat. Mereka tidak dapat mengalah tentera Islam kerana semangat
tentera Islam begitu kukuh kerana Rasulullah telah berjaya menjalin
silaturrahim yang kuat sesama Islam. Nabi Muhammad S.A.W adalah
pentabdir yang berkaliber dan pintar mengendalikan tektik
peperangan. Orang Islam mempunyai pegangan iaitu berjaya didunia
atau mati syahid.
0 komentar: